Dag 14: van Banff naar Waterton Lake, 5 beren!!! - Reisverslag uit Waterton Lakes, Canada van Monica Essen - WaarBenJij.nu Dag 14: van Banff naar Waterton Lake, 5 beren!!! - Reisverslag uit Waterton Lakes, Canada van Monica Essen - WaarBenJij.nu

Dag 14: van Banff naar Waterton Lake, 5 beren!!!

Blijf op de hoogte en volg Monica

24 September 2012 | Canada, Waterton Lakes

Vandaag staan we vroeg op, om om 8.30 te vertrekken richting Waterton Lakes National Park. Het is 396 km, en daar gaan we heel wat uren over doen.  Met een tussenstop bij Tim Horton, met wifi!, en een stop bij de WalMart (voor sommigen een dagje uit, maar voor ons een noodzakelijk kwaad, we hebben tenslotte boodschappen nodig.) Het landschap is ontzettend anders dan we gewend zijn, kale droge vlaktes met af en toe een boerderij, maar verder niets!

Na de stop bij de WalMart rijden we de laatste 50 km naar het park. De campground die we hadden opgeschreven is niet leuk, dus we gaan kijken naar de camping in het park zelf.  Eerst zien we nog bizons, en gaan dan de verharde weg weer op, naar het informatie centrum.

Als recommondations krijgen we de Akamina Parkway, naar Camerons Lake en de Red Rock Parkway.
De eerste is al erg mooi, veel te zien en aan het einde een prachtig meer met gletsjer. Daarna rijden we de 18 km terug en gaan dan naar de Red Rock Parkway. Eerst komen we door een kort van prairie, en dan ineens stilstaande auto's en mensen met camera's, dus stoppen en kijken. En dan ineens, de eerste beer die we we zien! Wauw! Een grote black bear, die bessen aan het eten is. We kunnen hem lang volgen en hij is maar op zo'n 5 m. afstand.

Dan de RV weer in en kort daarna weer stoppen, weer een beer! Weer een black bear, die bessen eet.
Dan rijden we weer een stukje en er staan opnieuw auto's stil, er loopt een bruin-zwarte beer op de berg naast de weg, helaas net niet te vangen voor de camera, maar met het blote oog was hij goed te volgen. (rennend over de berg)
Dan rijden we naar het einde van de kloof en draaien dan om, om de 16 km terug te gaan. Dan opnieuw stilstaande auto's, we zien in een verte opnieuw een beer, het lijkt een grizzly dit keer. Ook deze kunnen we lang volgen.
En dan weer een stukje rijden, met steeds om je heen kijken of er geen beren zijn, ,aar de stilstaande auto's verraden het al: opnieuw een beer, een hele grote, die wij net niet zien, maar wel de hele jonge zwarte beer, die vlak bij ons is. Regelmatig gaat hij op zijn achterpoten staan, waardoor we hem nog beter kunnen zien. Het is erg indrukwekkend om te zien, wilde beren gewoon langs de kant van de weg.

In het dorp zien we nog een hertje de weg over steken voor we naar de camping afslaan. We staan aan het Waterton Lake, inchecken moeten we zelf doen en we kiezen niet voor full-hookup maar alleen voor elektra, buiten de RV douchen in het toiletgebouw  lukt ons nog wel een dag.

Een prachtige dag met onverwacht veel wildlife. Onze berenteller staat nu dus ineens op 5!!!!

• 25 September 2012 - 08:56

Daan:

Gaaffffff!!!!!!!!!!!!!!!!

• 25 September 2012 - 11:01

Vader En Moeder:

Ontzettend mooi om dat zomarr tegen te komen...

• 26 September 2012 - 18:24

Marian Hageman:

Hoi Rob en Monica,

Jippie, nog 1 dag lezen en ik ben bij...wat een super foto's 1
    Ik weet nog goed dat mijn nicht uit Canada jaren geleden eens in Nederland is geweest en dat ze aan mij vroeg of hier ook veel beren losliepen... ik moest toen hard lachen en haar vertellen dat die alleen maar in de dierentuinen in Nederland voorkomen !
    Zij moest 's nachts zorgen dat er geen afval etc. rond haar huis slingerde en de afvalbak moest ze goed afsluiten, want anders kon je 'smorgens alles bij elkaar zoeken, want dan waren de beren op visite geweest!

Groetjes, Marian

• 27 September 2012 - 06:13

Monica Van Essen:

@marian:
    Wij moeten ook alle afval in de RV houden, of weggooien in bearproof containers die op alle campings staan. Er mag echt niets buiten blijven wat aangenaam ruikt want daar komen beren of ander wildlife op af. De waarschuwingen voor beren zijn enorm. Ik ben heel blij dat we ze niet tijdens een wandeling zijn tegengekomen, maar gewoon aan de kant van de weg. Dan ben je zo enthousiast dat je de veiligheid wel een beetje vergeet overigens :-)