Dag 3: Alcatraz en Cable Car San Francisco - Reisverslag uit Greenbrae, Verenigde Staten van Monica Essen - WaarBenJij.nu Dag 3: Alcatraz en Cable Car San Francisco - Reisverslag uit Greenbrae, Verenigde Staten van Monica Essen - WaarBenJij.nu

Dag 3: Alcatraz en Cable Car San Francisco

Door: MoonenRob

Blijf op de hoogte en volg Monica

20 September 2011 | Verenigde Staten, Greenbrae

Vanmorgen zijn we al vroeg wakker, het tijdsverschil zorgt er voor dat we 's avonds vroeg moe zijn, en dan rond 6 uur al wakker zijn. Vandaag gaan we naar Alcatraz en moeten om 7.50 uur met de ferry mee, daarvoor moeten we 7.30 van de camping lopen, dus dat vroeg opstaan is wel ok. We douchen en ontbijten in de RV, en gaan dan naar de ferry. De Ferry is vol met forenzen, we zijn 1 van de weinige toeristen.

Wij komen aan op een andere plaats dan we denken en lopen daardoor nog 20 min. naar waar de boot naar Alcatraz vertrekt, maar zijn er ruim op tijd. De boottocht gaat snel en dan staan we ineens op het eiland. Na een speech en een indrukwekkende film, lopen we naar het cellenblok. We krijgen daar onze audio tour, lopen langs de douches en de kleding uitgifte, dezelfde route als de gevangenen. Ondertussen horen we via de audio tour de verhalen van voormalige "inmates". Het is indrukwekkend om er te lopen, de cellen zijn heel klein, 3 verdiepingen boven elkaar. Een bewaker doet voor ons een rij cellen open en dicht, vooral het dichtgaan is 'slamming' zoals hij het zelf noemt, dit hoorde de gevangenen elke dag. De luchtplaats gaan we als 1 van de weinigen op, en vooral daar is het indrukwekkend, je ziet bijna voor je hoe het er was. Cellenblok D is ook heftig, de isoleer bijzonder donker (ik trok een knoop van m'n uniform, gooide hem omhoog, ik kroop over de grond tot ik hem vond en daarna deed ik het weer opnieuw) verhaal van de audiotour van 1 van de oud gevangenen.

Om 13.00 uur gaan we met de boot terug naar downtown San Francisco, we stappen bij aankomst meteen in een oude tram en komen dan dicht bij de Cable Cars aan. Eerst nog een stuk pizza gegeten, en daarna een uur in de rij voor we de cable car in kunnen. Rond 15.15 staan we achter op de cable car, de rit is erg leuk, steil omhoog en soms steil naar beneden. We gaan mee tot het einde, daar wordt de cable car gedraaid en dan gaan we weer terug met dezelfde cable car. Bij Lombard street stappen we uit en bekijken daar de straat met 8 haarspeldbochten. We zijn dan al behoorlijk moe en lopen rustig naar beneden (hele steile weg!) we eten een salade, nemen de tram en gaan 19.20 uur weer terug met de ferry. We maken aan boord nog wat foto's van de stad bij ondergaande zon en met lichtjes overal. 10 minuten terug naar de campground lopen en dan vroeg slapen! Een prachtige dag in San Francisco! Morgen voor het eerst een lange rit met onze camper voor de boeg!

• 21 September 2011 - 05:14

Marleen:

Dat was een mooi dagje zeg!!!

• 21 September 2011 - 09:48

Carla:

Hoi Monica en Rob, ik heb jullie reisplan bekeken. Jullie gaan prachtige dingen zien!